کانال‌های فارسی‌زبان تلگرام به تعداد بیشتر از ۵۵۵هزار رسیده است و درحالی‌که روزانه بین ۲ تا ۳ میلیون مطلب میان کاربران این برنامه مبادله می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که تلگرام سرانۀ مطالعۀ کشور را افزایش داده است.

مسعود اسدپور، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور با اعلام این آمار که مطالب منتشرشده در برنامۀ تلگرام از مرز یک میلیارد گذشته است و روزانه ۲ تا ۳ میلیون مطلب در این برنامه رد‌و‌بدل می‌شود، گفت که تا آخر مهرماه  سال جاری تلگرام از رکورد تمامی سایت‌ها، پیش خواهد افتاد.

او همچنین تعداد کانال‌های موجود در تلگرام را ۵۵۵ هزار عنوان کرد و توضیح داد که ۸۸% مطالب این کانال‌ها، تولیدی و تنها ۱۲% از آن‌ها بازنشر هستند.

طبق گزارش سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور، کاربران ایرانی حدود ۴۰ میلیون اکانت از میان ۷۲۰ میلیون اکانت موجود در این برنامه را به خود اختصاص داده‌اند. همین آمار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط، هر کاربر ایرانی هم‌زمان در ۱۸ کانال تلگرامی عضویت دارد.

اکنون با درنظرگرفتن این گزارش که حاکی از آن است که در طی یک ماه گذشته به‌طور متوسط، هر مطلب ۱۱۲۵ بار بازدید شده‌ است، می‌توان نتیجه گرفت که هر کاربر ایرانی در طول یک ماه حدوداً ۳۰هزار مطلب را مطالعه کرده است و اگر به‌طور متوسط، زمان بازدید هر مطلب را حدود یک دقیقه در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که کانال‌های تلگرامی سرانه مطالعه در کشور را به میزان ۵۰۰ ساعت افزایش داده‌اند.

عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه، میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است، اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده‌شده یا تعداد صفحات خوانده‌شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه استفاده کرد.

برای به‌دست‌آوردن سرانۀ مطالعه، میزان مطالعه همه افراد یک جامعه را با هم جمع و بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در نظرگرفته‌شده تقسیم می‌کنند. به‌عنوان مثال، سرانه مطالعه ۱۳ دقیقه‌ای در ایران ۸۰ میلیون نفری به این معنی است که هر روز بیش از ۱۷ میلیون ساعت مطالعه در کل کشور انجام می‌شود. از این میزان به‌طور میانگین به هر یک نفر، ۱۳ دقیقه اختصاص پیدا می‌کند.

بر اساس اعلام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، آمار سرانۀ مطالعۀ ایران ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه است که از این میان، ۱۵‌دقيقه و ۱۷ ثانيه برای کتاب، ۲۱ دقيقه و ۳۱ ثانيه براي قرآن و ادعيه، ۳۲ دقيقه و ۳۶ ثانيه برای روزنامه و ۵ دقيقه و۴۲ ثانيه برای نشريات در مجموع فضای مجازی و فیزیکی عنوان شده است.

این در حالی است که بر اساس آمار مرکز بین‌المللی مطالعات گذران وقت در سال ۲۰۱۰، بیشترین زمان اختصاص‌داده‌شده به مطالعۀ صرف کتاب، و نه هیچ نوع مطالعه دیگری، در بین کشورهای جهان مربوط به کشور فنلاند با ۴۴ دقیقه در روز است. این آمار در مقایسه با آمار ۱۵ دقیقه‌ای مطالعۀ کتاب در ایران، از سرانه مطالعاتی پایینی در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه‌یافته حکایت می‌کند.

منبع : سایت سیناپرس