روتر، سوئیچ، هاب و تفاوت آنها

در دنیای شبکه شما اغلب با واژه هایی نظیر هاب ، سوئیچ و روتر برخورد می کنید. تمامی دستگاه ها یک وظیفه اساسی دارند و آن متصل نمودن دستگاه هایی نظیر کامپیوترها ، پرینترها و دیگر تجهیزات شبکه به یکدیگر می باشد. اما هر یک از این دستگاه ها با دیگر تفاوت داشته و اهداف مشخصی را دنبال می کنند.

  • هاب

یکی از دستگاه های ساده که برا ایجاد ارتباط بین دو یا چند کامپیوتر ، سرور  و دیگر تجهیزات شبکه وجود دارد ، هاب می باشد. یک هاب توسط اتصالات کابلی سیگنال هایی را از دستگاه های متصل به خود دریافت می کند ، و سپس آنها را به تمامی دستگاه های متصل بخود پخش می نماید. بعنوان مثال اگر در یک شبکه دستگاه های A – B – C – D به هاب متصل باشند و دستگاه A سیگنالی را برای دستگاه C ارسال نماید ، دستگاه های B و D نیز آنرا دریافت می کنند. امروزه استفاده از هاب ها بطور کلی منقضی شده است و در دنیای شبکه جایی ندارند.

  • سوئیچ

سوئیچ ها برخلاف هاب ها پیشرفته تر می باشند و ترافیک موجود در شبکه را کنترل می کنند. دستگاه های موجود در شبکه نیز بوسیله کابل به سوئیچ متصل می شوند و شروع به ارسال پیام هایی برای سوئیچ می کنند. امروزه در دنای شبکه سوئیچ ها کاربردهای بسیاری دارند و در مدل ها و کاربردهای مختلفی عرضه می شوند. حتی سوئیچ هایی وجود دارند که در لایه ۳ شبکه نیز می توانند فعالیت کنند. در یک شبکه سوئیچینگ اگر کامپیوتر A برای کامپیوتر B سیگنالی را ارسال کند این سیگنال برای کل شبکه پخش نشده و فقط به کامپیوتر B خواهد رسید. همچنین کامپیوتر B نیز سیگنالی را در تایید دریافت از سوی کامپیوتر A برای او ارسال می کند.

  • روتر

وظیفه روترها متصل نمودن شبکه های مختلف از کامپیوتر ها می باشد. بعنوان مثال یک شرکت بزرگ را تصور کنید که شامل شبکه های متفاوتی از کامپیوتر ها برای هر دپارتمان خود می باشد. اگر کامپیوتر A در قسمت مالی بخواهد دیتایی را برای کامپیوتر B در قسمت منابع انسانی ارسال نماید ، باید حتما از یک روتر عبور کند و همچنین شبکه های کامپیوتر های A و B باید به روتر متصل باشند. پس بطور کلی یکی از وظایف روترها در شبکه مسیریابی ترافیک ها می باشد. امروزه در واقع مودم های ADSL که در اکثر منازل وجود دارند یک روتر می باشند. آنها شبکه داخلی منزل یا اداره شما را که شامل لپ تاپ ها ، کامپیوترها و … می باشد به دنیای اینترنت متصل می سازند.

منبع : سایت مجله اینترنتی کاربر شبکه

Call Now Button