کاربرد دکمه WPS  بر روی مودم های وایرلس

تکنولوژی WPS در شبکه های وای فای چیست ؟

WPS یا WiFi Protected Setup یک روش استاندارد و ساده شده برای برقراری ارتباط بین دستگاه های سرویس گیرنده بیسیم (مانند نوت بوک ها، کارت های شبکه بیسیم و …) و روتر یا مودم های وایرلس می باشد . تکنولوژی WPS در سال ۲۰۰۶ توسط اتحادیه وای فای WiFi معرفی شد . هدف از ساخت تکنولوژی WPS این است که  کاربران آماتور که اطلاعات کمی درباره امنیت و شبکه دارند بتوانند با دردسر کمتر یک ارتباط امن را برقرار کنند . با استفاده از تکنولوژی WPS دیگر نیازی نیست که هر دفعه برای اتصال به شبکه وای فای رمز عبور تان را وارد کنید .

همانطور که میدانید تمامی دستگاه های وایرلس مانند انواع مودم ها و روتر ها و اکسس پوینت های وایرلس قابلیت رمز نگاری شبکه بیسیم خود را دارند به صورتی که شما با فعال کردن رمز گذاری بیسیم در داخل تنظیمات روتر، اجازه استفاده مجاز را فقط به دستگاه هایی خواهید داد که موقع اتصال، رمز صحیح شبکه را وارد کنند.

security-key

 

از آنجایی که برای کاربران معمولی این وسایل، فعال سازی آن و برقراری ارتباط بیسیم رمزگذاری شده ممکن است فرایند پرزحمت و پیچیده ای باشد ، موسسه WiFi یک راه بسیار ساده برای برپایی رمز نگاری در شبکه های بیسیم بنا نهاد.

نام عمومی این روش WPS است اما ممکن است در محصولات مختلف از سازندگان مختلف نام دیگری استفاده شود، به عنوان مثال برخی از محصولات شرکت TP-LINK این روش را QSS نام گذاری می کنند. بنابراین دکمه ای که غالبا در مودم ها یا روتر های بیسیم به این نام ها می بینید برای این کار ساخته شده است.

مزایای تکنولوژی WPS

  • تنظیمات خودکار نام شبکه وای فای SSID و کلید امنیتی WPA روی دستگاه ( مثلا لپ تاپ ) و مودم ( یا Access point )
  • جلوگیری از اشتباه تایپی
  • بی نیازی کاربر از دانستن نام شبکه وای فای یا SSID
  • بی نیازی کاربر از دانستن رمز عبور شبکه وای فای

چند روش برای استفاده از پروتکل WPS وجود دارد:

روش PIN

در این روش یک PIN کد (رمز عددی) از روی یک برچسب یا در داخل تنظیمات دستگاه بیسیم خوانده شده و به سادگی در دستگاهی که خواهان اتصال به شبکه بیسیم است وارد میشود. این روش را باید تمامی دستگاه های دارای WPS ارائه کنند.

روش استفاده از دکمه WPS یا Push-Button-Connect

router

در این روش دستگاه روتر یا مودم بیسیم و دستگاهی که خواهان اتصال است با فشار دادن دکمه WPS به راحتی و سادگی به هم متصل خواهند شد. این روش برای اکسس پوینت ها ( و یا مودم و روترها) اجباری بوده ولی برای دستگاه های سرویس گیرنده وجود آن اختیاری است.

تا خاموش شدن این چراغ وقت دارید که دکمه WPS روی کارت شبکه خود را نیز فشار دهید تا کارت شبکه شما به مودم متصل شود. اگر کارت شبکه شما دارای دکمه فیزیکی WPS نیست ولی WPS را ساپورت میکند، معمولا در محیط ویندوز و با نصب کامل نرم افزار همراه کارت شبکه به شما این امکان داده خواهد شد تا به صورت مجازی و در محیط نرم افزاری عملکرد WPS را روی کارت شبکه فعال کنید.

چند نکته مهم درباره تکنولوژی WPS

اتصال به شبکه وای فای با WPS خیلی آسان است و نیازی به وارد کردن SSID و رمز وای فای نیست .

از WPS میشود در ویندوز ، اندروید و بلک بری استفاده کرد .

سیستم عامل iOS شرکت اپل از تکنولوژی WPS پشتیبانی نمیکند .

در بعضی مودم ها WPS به طور پیش فرض فعال است .

اگر مجبورید از WPS استفاده کنید حتما با روش دکمه WPS اتصال رو برقرار کنید .

آیا می‌توان WPS را غیرفعال کرد؟

برخی از روترها امکان فعال‌ یا غیرفعال‌سازی WPS را برای شما میسر می‌کنند و البته برخی دیگر همچنان از روش فشردن دکمه سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. برخی نیز اصلا از WPS پشتیبانی نمی‌کنند که این‌ها امن‌ترین روترهای موجودند!

enable-wps

چگونه WPS را غیرفعال کنیم؟

اگر روتر شما امکان غیرفعال‌سازی WPS را برای شما فراهم می‌کند می‌توانید این گزینه را به احتمال زیاد در زیرشاخه‌ای به نام Wi-Fi Protected Setup یا WPS در رابط کاربری تحت وب روتر مشاهده کنید.